Flinterdunne beloftes
Onlangs presenteerde het college van Ede haar plannen met het kazerneterrein. Het terrein wordt verdeeld in 4 stukken: een deel met duurdere woningen, een deel voor zorgvoorzieningen, een deel voor kunst en cultuur en een deel voor commerciële functies.
Opmerkelijk is dat met de bouw van duurdere woningen de afspraak om bij bouwprojecten 30% sociale woningen te bouwen in de prullenbak wordt gegooid. Met dit besluit loopt het college niet alleen vooruit op de nog te maken woonvisie, ze opereert ook in strijd met haar eigen beleid neergelegd in het convenant. Hierin staat dat “in afwachting op de woonvisie het ingezette beleid op het gebied van bouwen en wonen wordt voortgezet”. Ook de afzonderlijke collegepartijen hebben nog wel iets uit te leggen afgaande op hun verkiezingsprogramma’s:
CDA
-
Er moeten meer goedkope woningen worden gebouwd
-
De gemeente zet zich in voor sociale woningbouw
-
Gemeente gaat eenzijdige bevolkingsamenstelling in de wijken tegen
Gemeentebelangen
-
Goedkope woningbouw voor starters
SGP
-
33% goedkope woningen bij nieuwbouw projecten
VVD
-
Extra mogelijkheden bieden voor jongeren en starters
En klap op de vuurpijl PvdA die omomwonden stelt dat
-
koopwoningen gewoon weg te duur zijn en daarom 35% van de woningen in Ede-oost voor sociale woningbouw is.
De beloften blijken allemaal flinterdun en op te lossen onder financiële druk. Het lijkt er op dat de financiën overheersen bij het loslaten van de 30% sociale woningen. Maar het is wel een papieren werkelijkheid. Op papier zijn de boeken dan wellicht sluitend of is het verlies te overzien, maar in werkelijkheid moet je de woningen nog wel verkopen. En dat zal nog een hele opgave zijn. Niet alleen concurreert het kazerneterrein met andere bouwprojecten buiten de gemeente Ede, maar ook is er binnen de gemeente genoeg concurrentie in bijvoorbeeld Veldhuizen A, Kernhem, Het Nieuwe Landgoed, Otterlo en in Wekerom. En als je de woningen niet verkoopt ben je nog verder van huis. Elders worden juist bouwprojecten stilgelegd om dat de dure woningen niet te verkopen zijn.
En waar de potentiële kopers vandaan moeten komen? Het college gokt op mensen buiten de regio. Als dat al zo is zie ik graag een actief beleid om die mensen te interesseren. Alleen hopen dat de regio Foodvalley werkgelegenheid creëert en mensen massaal naar Ede doet trekken is veel te vaag.
Wat ontbreekt is een woonvisie. Met een dergelijke visie in de hand, waaruit de reële woonbehoefte blijkt, kunnen onderbouwde keuzes worden gemaakt. GroenLinks/PE pleit voor het handhaven van de 30% sociale woningen met normale grondprijzen totdat het woningbehoefte onderzoek en de woonvisie anders uitwijzen.
Een joods monument in Ede
Recent ontvingen de Edese fracties en het college van B&W een brief van een comité met het verzoek om een monument te plaatsen ter nagedachtenis van de omgekomen Joodse inwoners van Ede in de periode 1940-1945. Eerder had dit comité ook al aandacht hiervoor gevraagd. Er is echter nog niet veel draagvlak voor een dergelijk monument.
Binnen mijn fractie heeft Karel Jan Visser onderzoek gedaan naar de joodse gemeenschap in Ede. In de oorlog zijn 29 Joodse inwoners van de gemeente Ede gedeporteerd en omgekomen, het merendeel in Auschwitz en Sobibor. Van deze inwoners is er een in Ede geboren, mevrouw Adeline Marie Hartog. Zij is op 25 februari 1945 in KZ Flossenburg overleden.
Ede heeft veel te danken aan zeker een van haar joodse inwoners. De heer Hartog, overigens geen familie van de eerder genoemde mevrouw Hartog, heeft in Ede de kunstzijdefabriek ENKA, opgericht. Hij heeft tevens de Reehorst aangekocht en daar een culturele bestemming aan gegeven. Ook heeft hij een groot aantal woningen voor zijn werknemers laten bouwen. De heer Hartog was een sociaal bewogen man.
Gezien bovenstaande lijkt het mijn fractie een goed idee om in Ede een monument ter nagedachtenis van de joodse slachtoffers in de tweede wereldoorlog te plaatsen. De aard en de locatie van het monument kan dan worden gekoppeld aan het terrein waar de voormalige ENKA fabriek heeft gestaan. Dit gebied wordt momenteel heringericht voor woningbouw en enkele markante gebouwen blijven na restauratie staan. Zo ook het poortgebouw recht tegenover de spoorlijn. Daar had de ENKA een emplacement voor het overladen van goederen. Of er vanuit station Ede-Wageningen transporten van Joden hebben plaatsgevonden is niet zeker maar het spoor staat wel symbool voor de Holocaust. Daar moet toch een mogelijkheid zijn om een monument te plaatsen.
Ontspoort Ede-oost?
In de evaluaties van grote projecten als bijvoorbeeld de Noord-Zuid lijn in Amsterdam, de Betuweroute en het stationsgebied in Arnhem is de rode draad dat de politieke wens om een project uit te voeren leidend is geweest en dat bestuurders daarom niet tijdig in hebben gezien dat de seinen op oranje stonden. Die seinen zijn dan gebrekkige stuurinformatie, het ontbreken van controle mogelijkheden, ondoorzichtige contracten met onderaannemers en een onervaren projectorganisatie waardoor een complex te beheersen project ontstaat.
Mijn fractie zet al een tijd vraagtekens bij de controle op het project Ede-oost. Om die reden hebben wij gevraagd om actuele financiële gegevens. Het antwoord van de projectleiding hierop is:
“Overigens is de reden dat we nu nog geen actualisatie van de financiële getallen kunnen leveren, gelegen in het feit dat we dat pas gedegen kunnen doen als we een (ontwerp)verdiepingsslag hebben gemaakt in de verschillende projectonderdelen en op basis daarvan ook rekensessies/ramingen uitvoeren. Die dan de basis zijn voor specifiekere, en daarmee actuele, financiële basisgegevens. Die verdiepingsslag zijn we nu aan het maken en duurt tot ca de zomer, waarna voor de planonderdelen ook planuitwerkingen (functioneel ontwerp Parklaan, Ontwikkelplan Kazerneterreinen, etc.) aan de raad zullen worden voorgelegd; in de 2de helft van 2010 ( cf. planning). De eerste inzichten in de nieuwe financiële getallen zijn dus in het 2de kwartaal te verwachten “
Dit is niet alleen ronduit teleurstellend, het is ook verontrustend. Een dergelijk antwoord moet alle bellen laten rinkelen. Want als een project “in control” is, kan de projectleiding op ieder moment laten zien hoe het er voor staat. En dan heb ik het niet over details maar wel over de grote lijn van een project. Wie het antwoord ook goed tot zich door laat dringen leest er uit dat er tussen nu en het tweede kwartaal nog van alles kan gebeuren waar nu nog geen enkel zicht op is. Dit doet denken aan open eindjes. En tot eind tweede kwartaal is de projectleiding ook nog af van vervelende pottenkijkers als raadsleden. Want dat staat er ook nog impliciet. Kortom het klinkt allemaal weinig geruststellend.
We kunnen overigens niet zeggen dat de gemeenteraad niet is geïnformeerd. We zijn uitvoerig geïnformeerd maar het is onvolledig. We hebben geen inzage gekregen in de nieuwste cijfers en de prognoses. Zo wordt er nog teveel uitgegaan van berekeningen en verwachtingen van voor de kredietcrisis. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van de crisis voor de verkoop van ingeboekte verkoop van woningen, de verkoop van de bedrijfslocaties of de grondprijzen?
De adviseur van de gemeenteraad speciaal aangesteld voor het project Ede-oost geeft aan dat “volgend jaar de projectorganisatie wel in staat moet zijn om sneller actuele informatie te verstrekken”. Dus nu niet! Voor mijn fractie, die ook bij een dergelijke groot project serieus haar controlerende taak wil uitvoeren, is dit natuurlijk onacceptabel. Bij ieder project maar zeker bij een groot project als Ede-oost dient de projectleiding er voor te zorgen dat vooraf alle projectonderdelen goed in beeld zijn door een (financiële) risicoanalyse uit te voeren. Dit verwerk je in een projectplanning waarin opgenomen mensen, middelen en kosten. En dit is complex want alles hangt met elkaar samen: de bouwkundige planning, de kosten, de interactie met de omgeving en veranderingen onderweg. Het is bij een dergelijk omvangrijk project spelen met complexiteit want er dient ook enige flexibiliteit te worden ingebouwd in de planning. Heb je dit niet goed voor elkaar dan ontstaat een project waar niemand goed greep op heeft. Om die reden is het een goed idee om de Amsterdamse “regeling risicovolle projecten” ook van toepassing te verklaren op het project Ede-oost.
Kunst en kazerne
In de vergadering van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken van gisteren kwam het initiatiefvoorstel van de fracties van D66 en GroenLinks/PE over het museumbeleid aan de orde. Beide fracties zien graag een aanvulling op de kadernotitie museumbeleid. Het gaat dan om het versterken van de bestaande musea in Ede en het verkennen van de mogelijkheden van een museale functie in Ede-Oost.
Bij het versterken van de huidige musea worden uitgangspunten geformuleerd die tot doel hebben de gesubsidieerde musea in Ede niet louter in stand te houden, maar juist blijvend te professionaliseren. Daarom moeten deze musea voldoen aan, c.q. streven naar, basiseisen als:
· het bezitten van een stabiele financiële basis
· het beschikken over een beleidsplan
· het beschikken over een collectieregistratie
· het beschikken over gekwalificeerde medewerkers
Deze basiseisen zijn algemeen aanvaard in Nederland en opgesteld door de Stichting Nederlands Museumregister.
Om de musea blijvend te professionaliseren dienen ze langs de museale meetlat te worden gelegd. Het gaat dan om:
· het vervullen van kerntaken als collectietaak, publiekstaak en bedrijfstaak.
· in het bezit zijn van het certificaat ‘Geregistreerd museum’
· het beschikken over een vrijwilligersbeleid
· het opzetten van samenwerkingsprojecten tussen de musea en sectoren als toerisme en recreatie, bibliotheek;
Verder dienen de musea specifieke activiteiten uit te voeren als participatie bij evenementen en het ontwikkelen van lesmateriaal en activiteiten over de geschiedenis van de gemeentelijke kernen en streek. Dit lesmateriaal kan worden aangeboden aan het basis- en voortgezet onderwijs.
Met betrekking tot de mogelijk museale functie in Ede-Oost gaat het voorstel in op een nog nader uit te werken kunsthal concept in een van de monumentale gebouwen op het terrein. Hierbij zijn de volgende aandachtspunten essentieel:
· een van meet af goede, degelijke financiële onderbouwing
· een deugdelijk bedrijfsplan
· een gedegen financiële paragraaf
· het begrip “cultureel erfgoed” dient uitgangspunt te zijn, waarmee een verbinding van het verleden naar het heden wordt gelegd
Ook moet worden gekeken of dependances van het Historisch Museum, het Kröller Müller en het tegelmuseum in Ede –oost kunnen worden ondergebracht.
Zoals verwacht was er geen meerderheid te vinden voor het voorstel. De meeste fracties wilde liever wachten op de plannen van het college. Hiermee hebben ze een kans laten lopen om de verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken en zelf invulling te geven aan de plannen.
Bij het initiatief zat ook een naam inclusief logo voor het museale gebouw in Ede Oost: Kunstenkazerne. Hiermee wordt een link gelegd tussen de vroegere activiteiten in het gebied, de ENKA fabriek en de kazernes en de toekomstige activiteiten, de kunst.
Archief
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg